<

6 مهارت که باعث تمایز شما نسبت به سایر متخصصان می شود

6 مهارت که باعث تمایز شما نسبت به سایر متخصصان می شود

6 مهارت که باعث تمایز شما نسبت به سایر متخصصان می شود

6 فروردین 1397  مجتبی دهقانی

6 مهارت که باعث تمایز شما نسبت به سایر متخصصان می شود



 یک داستان
امروز (ششم فروردین 97) در حالیکه داشتم به همراه همسرم بار و بندیل سفر عید را می بستیم تلفنم زنگ خورد، پشت خط یکی از دوستان خوبم با من تماس گرفت و از من پرسید برای اینکه در جایگاه شغلی بین سایرین متمایز باشم و براحتی قابل جایگزین نباشم چکار باید بکنم؟

سوال او مرا به گذشته برد و درس هایی که طی چند سال گذشته شرایط کاری به من داده بود و البته نصایح استاد عزیزم جناب آقای مهندس بهروز سلیمانی را برای من تداعی کرد. بنابراین تصمیم گرفتم آن درس ها و نصایح را با شما به اشتراک بگذارم.

اغلب کسانی که به عنوان کارشناس و متخصص فنی وارد دنیای شبکه می شوند، بر این باورند که با گذراندن چند دوره فنی دیگر همه چیز تمام است و براحتی می توانند از انجام وظایف محوله در جایگاه شغلی خود به خوبی برآیند. این افراد باید بدانند در دنیای شبکه همه چیز انجام کارهای فنی و پیکربندی و راه اندازی این سرویس و آن سرویس نیست.

در حقیقت انجام امور فنی کاری است که همه می توانند از عهده آن منتها با کیفیت متفاوت برآیند!!! بنابراین آنچه که باعث تمایز شما صرف نظر از تبهر و مهارت فنی، اخلاق حسنه و صداقت شما می شود مهارت های دیگری است که باید فرا گیرید. البته فراگرفتن این مهارت ها و تسلط شما روی این مهارت ها در ایران ضروری است چراکه در حوزه شبکه و امور مرتبط، در اغلب سازمان ها به ناچار باید آچار فرانسه باشید اما در خارج از کشور شرایط متفاوت است و ضرورتی برای کسب این مهارت ها وجود ندارد فقط کافی است تا حدودی این مهارت ها را در خود پرورش دهید.

مهارت هایی که در ادامه خواهید شناخت مهارت هایی است که باعث می شود مدیر شما یا مصاحبه کننده ای که برای استخدام با شما مصاحبه می کند نسبت به شما دید ویژه ای پیدا کند. جالب است بدانید کمتر کارشناسی را دیدم که همه این مهارت ها را داشته باشد. بنابراین پیشنهاد میکنم این مهارت ها را در خود تقویت کنید و آنها را در رزومه کاری خود ذکر کنید.  

 این 6 مهارت چه هستند؟
پیش از اینکه این مهارت ها را بگویم بهتر است بدانید برای تسلط به برخی از این مهارت ها به مرور زمان و در خلال کار و کسب تجربه کاری اتفاق می افتد اما همین که شما از این مهارت ها مطلع باشید و اصول اولیه آنها را بدانید و کمی با خود تمرین کنید،  برای شروع کافی است.

مهارت اول:
مهارت عیب یابی
اختلال در سرویس های تحت شبکه با توجه به پیچیده بودن و گسترده بودن بسیاری از این سرویس ها و وابستگی های زیادی (نسبت به یکدیگر یا سایر عوامل) که دارند اجتناب ناپذیر است و اینجاست که یکی از مهم ترین مهارت ها و وظایف هر کارشناسی عیب یابی سریع و به موقع سرویس ها می باشد تا این سرویس ها همیشه در درسترس کاربران باشند. به عقیده شخصی بنده راه اندازی یک سرویس از صفر تا صد کار چندان پیچیده ای نیست و مراحل راه اندازی مشخص و واضح است در عوض آنچه اهمیت ویژه ای دارد نگهداری آن سرویس و عیب یابی هر چه سریعتر در صورت بروز اشکال می باشد.
در نظر داشته باشید از دسترس خارج شدن سرویس ها به هر دلیلی مساوی است با زیر سوال رفتن شما، مدیر شما و کل مجموعه فناوری اطلاعات سازمان شما.
نکته مهمی که وجود دارد این است که زمانی شما می توانید به خوبی یک شبکه و سرویس را عیب یابی کنید که با گوشت و پوست و خون خود شبکه و سرویس هایی که تحت مدیریت، کنترل و پشتیبانی شماست درک کرده باشید و به خوبی از منطق و نحوه عملکرد آنها آگاه باشید.

یک مثال بسیار ساده
فرض کنید سرویس DHCP یک سازمان تحت مدیریت و پشتیبانی شماست که وظیفه آدرس دهی به بخش های مختلف سازمان در IP Range  های متفاوت را برعهده دارد دچار مشکل شده و تنها سیستم های یک بخش خاص از سازمان آدرس آی پی نمی گیرند در حالیکه سایر بخش ها به خوبی آدرس دهی می شوند.
در چنین شرایطی برای عیب یابی، شما باید کاملا روی نحوه عملکرد DHCP Server و DHCP Client و پروسه آدرس دهی توسط سرور و درخواست آدرس توسط کلاینت و مفاهیم مرتبط مسلط باشید.

مهارت دوم:
مهارت نوشتن پروپوزال
تصور نکنید که کار شما به عنوان یک کارشناس فنی تنها پیکربندی، دستور زدن و کد نویسی است. شما به عنوان یک کارشناس فنی باید به خوبی از عهده نگارش و تدوین یک پروپوزال فنی و مدیریتی برآئید.
خیلی ساده و خلاصه بگویم، پروپوزال چیست
پروپوزال در حوزه شبکه مستندی است که در آن پیمانکار با رعایت اصل صداقت به کارفرما اعلام می کند که می تواند درخواست کارفرما را به خوبی انجام داده و نیازهای او را برآورده نماید یک پروپوزال شامل موضوع پروژه، شرح درخواست مشتری (کارفرما)، راهکار یا راهکارهای پیشنهادی جهت انجام درخواست مشتری، مزایای راهکار پیشنهادی و زمان بندی اجرایی پروژه و هزینه ها و گاهی معرفی شرکت پیمانکار می باشد که نیروی فنی از جانب سازمان پیمانکار نگارش و تدوین و پس از هماهنگی با مدیر خود به مشتری ارسال می نماید. سپس مشتری با مطالعه پروپوزال تصمیم می گیرد آیا پروژه و کار مورد نظر خود را به این شرکت (پیمانکار) بسپارد یا خیر.

انواع پروپوزال
در حوزه شبکه پروپوزال ها به لحاظ مقیاس انتشار و ارائه یا درون سازمانی هستند یا برون سازمانی،  به لحاظ محتوا یا فنی هستند یا مدیریتی و به لحاظ درخواست، تقاضا شده (solicited) یا تقاضا نشده (unsolicited ) هستند.
پروپوزال فنی یا مدیریتی؟
در نظر داشته باشید پیش از نوشتن پروپوزال باید مخاطب خود را بشناسید و بدانید که خواننده این پروپوزال چه کسی یا کسانی هستند تا تشخیص دهید محتوای پروپوزال فنی باشد یا مدیریتی. اگر مخاطب شما یک مدیر است که هیچ دیدگاهی از شبکه ندارد پس شما باید پروپوزالی بنویسید که شامل هیچ توضیحات فنی نباشد یا توضیحات فنی آن آنقدر زیاد نباشد که از حوصله آن مدیر خارج شود در نتیجه پروژه را از دست خواهید داد.
در عوض اگر مخاطب شما مدیر فناوری اطلاعات یا یک کارشناس شبکه است محتوای شما باید فنی باشد. البته این موضوع در همه موارد صدق نمی کند و گاهی مجبورید برای یک کارشناس فنی یا مدیری که شبکه می داند یک پروپوزال با محتوای مدیریتی بنویسید.

پروپوزال درون سازمانی با رون سازمانی؟
اگر پروپوزال تهیه شده را به شخصی داخل سازمان خود (سازمانی که برای آن کار می کنید) مثلا مدیرعامل یا مدیر فناوری اطلاعات خود می فرستید، این یک پروپوزال درون سازمانی است اما اگر پروپوزال را به سازمان دیگری ارسال می کنید، یک پروپوزال برون سازمانی محسوب می شود.
 
پروپوزال تقاضا شده یا تقاضا نشده؟
اگر شرکت یا سازمانی برای انجام کاری در حوزه شبکه با شما تماس بگیرد و چه بصورت شفای و تلفنی چه در قالب نامه RFP (Request for Proposal)احساس نیاز کند ، در واقع از شما تقاضای پروپوزال کرده است و شما موظف به تهیه و ارسال پروپوزال به او هستید اما اگر شما تشخیص دهید که سازمان خود یا سازمان دیگری به خدمت یا سرویس هایی در حوزه شبکه نیازمند است و داوطلبانه پروپوزالی برای آن شرکت سازمان ارسال نمائید، پروپوزال ارسالی یک پروپوزال تقاضانشده است.

بنابراین چه شما کارشناس فنی شرکتی باشید که کارش اجرای پروژه های شبکه برای سازمان ها و شرکت های دیگر بصورت پیمانکاری است چه کارمند واحد فناوری اطلاعات یک اداره یا سازمان، داشتن مهارت پروپوزال نویسی برای شما برای اینکه از سایرین متمایز باشید ضروری است.

مهارت سوم
مهارت مستندسازی و مدیریت مستندات شبکه
بطور خلاصه مستندات شبکه، مجموعه اطلاعاتی طبقه بندی شده و فنی در مورد یک شبکه است که اطلاعات بسیار مفید و کاربردی در رابطه با اینکه شبکه تحت مدیریت، نگهداری و پشتیبانی چگونه پیاده سازی شده، دارای چه سرویس هایی بوده، چگونه و به چه کسانی سرویس دهی می کند و البته فرآیند عیب یابی را نیز بسیار تسریع می بخشد.

با توجه به پیچیده و گسترده بودن شبکه های کامپیوتری و سرویس هایی که در این شبکه ها ارائه می شوندو حساسیت این سرویس ها، مستندسازی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است چراکه شما جهت مدیریت، کنترل، نگهداری، پشتیبانی و عیب یابی یک شبکه به شدت به مستندات نیازمندید بنابراین  شما به عنوان یک کارشناس فنی باید بدانید که:
-    چه چیز را
-    به چه شکل
-    در چه قالب و فرمتی
مستند سازی کرده و مستندات جمع آوری شده را مدیریت و نگهداری نمائید.

متاسفانه در ایران در بسیاری از سازمان ها مستندسازی شبکه یا انجام نمی شود یا آنطور که باید مستندات بروز رسانی نمی شوند وبسیاری از کارشناسان فنی حتی اصول اولیه و پایه ای مستندسازی و مدیریت مستندات را هم نمی دانند. تسلط به این امر باعث تمایز شما نسبت به سایرین می شود. ضمن اینکه از مهارت های ضروری هر کارشناسی چه در داخل چه در خارج از کشور به شمار می رود.

مهارت چهارم:
فن بیان
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد


 چرا باید به فن بیان مسلط شوید؟
هرگز اشتباه مرا مرتکب نشوید! زمانی فکر می کردم که کار من فقط کار فنی است و تنها کاری غیرفنی که آن هم شاید مجبور به انجام آن باشم، گزارش نویسی و گزارش دادن بصورت کتبی به مدیرم است. پس به خودم می گفتم تا می توانی در مباحث فنی خودت را قدرتمند کن و تنها همین مورد برای پیشرفت تو کافی است و غافل از واقعیت، فقط دوره می دیدم و آن را به کار می بستم و مدام در حال تحقیق و توسعه دانش خودم بودم.

تا اینکه در شرکتی که به عنوان کارشناس اجرایی پروژه های سیسکو (روتینگ، سوئیچینگ و امنیت سیسکو)، میکروتیک و لینوکس یک سال سابقه کاری داشتم، کارشناس جدیدی که سطح دانش و سابقه کاری او از من کمتر بود استخدام و همکار من شد و بعد از گذشت تنها سه ماه نظر مدیر واحد، مدیرعامل و سایر مدیران را به خود جلب کرد و در همام مدت سه ماه به پیشرفت و حقوق و مزایای بالاتر و بهتری نسبت به من رسید.


به جای حسادت و زیرآب زنی و نون بریدن! به فکر فرو رفتم و از خودم پرسیدم که علت چیست؟ چرا آنطور که باید پیشرفت نکردم؟
خیلی سریع و با کمی دقت متوجه شدم که او تنها بخاطر فن بیان خوب، مهارت خوب گوش دادن و خوب صحبت کردن توانسته بود خود را در کانون توجهی مثبت قرار دهد و پیشرفت بهتری داشه باشد. اینجا بود که متوجه شدم همه چیز کار فنی و تخصصی نیست و برای پیشرفت بهتر و سریعتر مهارتهای دیگری هم لازم است.

کاربرد فن بیان
قطعا شما در حوزه کاری در شرایط زیر قرار خواهید گرفت:
1-    معرفی خود و پرزنت توانایی ها و استعدادهایتان به دیگران و آگاه کردن دیگران از سطح تخصص و توانایی هایتان
2-    ایجاد، حفظ و توسعه روابط خود با سایر افراد، مدیران و متخصصان در حوزه کاری (این یک واقعیت است که برای پیشرفت بهتر به لحاظ علمی و تخصصی و کاری نیازمند ایجاد روابط و معرفی خود به دیگران هستیم. بارها برای شما پیش خواهد آمد که با افرادی که می توانند شما را در پیشرفتتان کمک کنند رو به رو می شوید اما بسیاری از اوقات وقت شما برای ایجاد روابط و معرفی خود به این افراد بسیار اندک و حتی به اندازه مدت زمان دیدار تصادفی در آسانسور باشد بنابراین در این فرصت اندک باید بتوانید سر صحبت را بازکرده و نظر او را به خود جلب کرده و رابطه سازی کنید. فراموش نکنید این تلاش برای پیشرفت باید دوطرفه باشد و فقط به فکر پیشرفت خودتان نباشید چون در حفظ این رابطه شکست خواهید خورد.)
3-    مذاکره و بحث فنی و غیرفنی در حوزه کاری با مدیر خود یا مشتری
4-    دفاع از خود زمانی که از شما انتقاد می شود
5-    جذب مشتری بالقوه (برای گرفتن پروژه و ارائه خدمات و سرویس ها- شاید بگویید این در حوزه بازاریابی است، بله درست است! اما جذب پروژه هایی که ماهیت انجام آنها فنی و تخصصی است، یک متخصص خیلی بهتر از یک بازاریاب که دانش بسیار کمی در حوزه فنی دارد می تواند موثرتر عمل نماید. در نظر داشته باشید بسیاری از مشتری ها برای دریافت سرویسی در حوزه شبکه بیشتر از اینکه با واحد فروش تماس داشته باشند با واحد فنی تماس خواهند گرفت بنابراین جذب این مشتری و پروژه احتمالی وظیفه شما به عنوان یک کارشناس فنی می باشد.)
6-    درخواست افزایش حقوق از مدیر و قانع کردن او برای اینکه درخواست شما را بپذیرد
7-    ارائه و پرزنت خدمات و سرویس های حوزه شبکه به دیگران (پرزنت سرویس های مورد نظر به دلایلی چون: فروش خدمات، جذب مشتری، قانع کردن مدیرخود برای پیاده سازی سرویسی که برای سازمان ضروری و مفید است، آموزش و تدریس و ... معمولا انجام می شود)
8-    و بسیاری موارد و فرصت های دیگری که تنها داشتن مهارت فن بیان به شما کمک خواهد کرد تا دیگران شما را بهتر، بیشتر و سریعتر بشناسند و البته از این فرصت های بوجود آمده بهترین بهره را ببرید.

بعد از اینکه متوجه شدم فن بیان چه اهمیت ویژه ای نه تنها در کار بلکه در کلیه حوزه های زندگی فردی و اجتماعی دارد، این مهارت را در خودم تقویت کردم طوری که باعث شد بعد از گذشت پنج ماه، از چهار شرکت متوسط و بزرگ پیشنهاد کار با حقوق و مزایای خوبی دریافت کنم و همچنین موفق به جذب پروژه های شخصی هم شدم که درآمد خوبی برای من داشت.


مهارت پنجم
مدیریت زمان و برنامه ریزی

بخاطر می آورم عدم مدیریت زمان در حوزه کاری و در انجام وظایف محوله یکی از بدترین نقاط ضعف من بود که باعث میشد مدام به علت عقب افتادن کارها و عدم انجام به موقع آنها مورد انتقاد شدید مدیرم قرار بگیرم. برای اینکه از این انتقادات خلاص شوم کتاب مدیریت زمان برایان تریسی را مطالعه کردم و پس از آن مقالات زیادی در این مورد مطالعه کردم و تکنیک های مختلفی که یاد گرفته بودم را به کار گرفتم.

نتیجه مدیریت زمان در کار باعث شد اتفاقات خوب و مثبتی برای من بیفتد از جمله:
-    جلب رضایت کامل مدیرم
-    کسب رضایت درونی از خودم و کارهایی که انجام می دادم
-    کاهش استرس در انجام کارها و پروژه ها
-    افزایش کیفیت کار و حتی زندگی ام
-    مورد توجه قرار گرفتن مدیران واحدهای دیگر (چرا که به خوبی می توانستم اولویت ها را تشخیص داده،  امور مرتبط به پروژه ها و کارها را سازمان دهی  و برنامه ریزی کنم. این خصوصیات باعث شد مدیران و همکارانم مرا به عنوان کسی که از زمان به خوبی استفاده می کند بشناسند.)


یکی از مهم ترین مزایای مدیریت زمان بهره وری و کارایی بیشتر است و در شرکتها و سازمان ها بخصوص سازمان های خصوصی افراد بر اساس کارایی و بهره وری ارتقای شغلی پیدا می کنند و از طرفی در دنیای تجاری امروز زمان یعنی پول پس هرچه شما مدیریت زمان بهتری داشته باشید یعنی سود و پول بیشتری به سازمان خود می رسانید و این یعنی پیشرفت و ترقی کاری و درآمدی خود شما. به همین دلیل داشتن مهارت مدیریت زمان برای یک کارشناس فنی از دیدگاه یک مدیر امری ضروری است.

مهارت ششم
مدیریت بحران
امروزه شبکه های کامپیوتری و سرویس های تحت شبکه بستر و اساس هر کسب و کاری محسوب می شود طوریکه بدون شبکه انجام هیچ کاری امکان پذیر نخواهد بود و تمام امور مختل خواهد شد.

با توجه به اهمیتی که شبکه ها و سرویس های تحت آنها دارند، هر اختلالی هر چند کوچک در یک شبکه، بحران محسوب می شود بنابراین یکی از مهم ترین وظایف شما حل هرچه سریعتر بحران های احتمالی است. اگر شما در حل یک بحران سرعت عمل لازم را نداشته باشید و دچار استرس و سردرگمی شوید شک نکنید به شدت مورد انتقاد مدیر خود واقع خواهید شد و احتمال اینکه کار خود را از دست دهید بسیار زیاد است.

همچنین در نظر داشته باشید بروز اختلال در شبکه ها و سرویس های مرتبط امری اجتناب ناپذیر است و یکی از دلایل اصلی استخدام شما کاهش درصد بروز بحران و برطرف ساختن بحران های احتمالی است. بنابراین شما در وهله اول برای بقا در جایگاه شغلی خود و در وهله دوم برای پیشرفت و ترقی خود و سازمانتان نیازمند داشتن مدیریت بحران و استرس هستید.


 مدیریت بحران یعنی چه؟
بطور خلاصه مدیریت بحران یعنی آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی. به عبارت دیگر مدیریت بحران یعنی پیش بینی تمام اتفاقاتی که می تواند منجر به ایجاد فاجعه و بحران شود و داشتن برنامه هایی برای جلوگیری از رخداد آنها و البته اندیشیدن تمهیدانی جهت رفع سریع بحران.


 یک هشدار
هرگز به خود نگوئید من که یک کارشناس فنی هستم و مدیریت بحران نیازمند تجهیزات، سرمایه و پول و بودجه و ... است و من اختیاری در این موارد ندارم و پیش بینی و مدیریت بحران وظیفه مدیر من است. باید بدانید در صورت بروز بحران، همه انگشت ها به سمت شما اشاره خواهد شد و تنها کسی که مقصر شناخته می شود شما هستید. بنابراین به عنوان یک کارشناس حتی اگر قدرت و اختیاری در سازمان ندارید یا در آن سازمان تازه وارد هستید حداقل به مدیر خود نامه بزنید و بحران های احتمالی را همراه با برنامه های لازم برای پیشگیری اعلام کنید جسور باشید و درخواست برگزاری جلسه کنید.

اگر به این شکل عمل کنید نه تنها انگشت تقصیر و اتهام را از خود کردید بلکه مدیران سازمان به شما دید مثبتی خواهند داشت، شما را یک نیروی کاراتر و موثرتر می شناسند و در صورت بروز بحران این راهکارها، پیشنهادات و تمهیدات شما هستند که باعث نجات سازمان می شود، در نتیجه شما بهتر دیده خواهید شد.

بنابراین
اگر شما این شش مهارت را در کنار مهارت های فنی و تخصصی در خود پرورش داده، تقویت کنید و در رزومه خود ذکر نمائید به شما قول خواهم داد:
-     در مصاحبه های کاری دید ویژه ای به شما خواهد شد
-    در بازار کار و نزد مدیران خود خواستنی تر می شوید
-    به ندرت مدیر شما قصد اخراج شما را خواهد داشت
-    به ندرت جایگزینی در سازمان برای شما پیدا خواهد شد
-    شما بسبت به سایرین متمایز خواهید بود و پیشرفت و ترقی شما سریعتر و بهتر رخ خواهد داد



(با 2 رای)


سایر موارد

3 نکته برای پیشرفت بهتر و سریعتر در دنیای مهندسی شبکه

3 فروردین 1397  مجتبی دهقانی

اگر شما برای شناسایی فرصت های شغلی برنامه ریزی کنید، دوره های تخصصی ببی ...

دو پیش نیاز اساسی ورود به دنیای فناوری اطلاعات و مهندسی شبکه

13 اسفند 1396  مجتبی دهقانی

دو پیش نیاز اساسی ورود به دنیای فناوری اطلاعات و مهندسی شبکه ...

Web Analytics